Dé specialist in sleutels, logistiek, telefoonhoesjes of vloerverwarming: tegenwoordig lijkt iedereen te willen benadrukken ergens de uitgesproken expert in te zijn. Of is het toch dè specialist? Moet het streepje naar links of rechts? In dit artikel duiken we in de wondere wereld van de accenttekens.

Streepje naar links: accent grave

Dit accentteken ( ` ) geeft aan dat een klinker kort wordt uitgesproken: crème, hèhè, misère, scène.

Streepje naar rechts: accent aigu of klemtoonteken

Dit accentteken ( ´ ) is een accent aigu als het aangeeft dat je de klinker lang uitspreekt: café, coupé, privé.

Hetzelfde streepje noemen we ook wel een klemtoonteken of nadrukteken. Je gebruikt het iets te benadrukken:

Dit speciale aanbod geldt alléén vandaag!

Graag verneem ik vóór vrijdag je reactie.

Het boek is informatief, grappig én ontroerend.

Je bent dus dé specialist (maar misschien moet je dat niet zeggen)

Wil je aangeven dat jij of je bedrijf ergens ontzettend goed in is en dat ze jou dus vooral moeten inschakelen? Dan laat je streepje naar links dus liggen en gebruik je een streepje naar rechts: je bent ‘dé specialist’.

Toch nog twee kleine bonustips. Wees ten eerste zuinig met het gebruik van nadruktekens. Het komt al snel schreeuwerig en overdreven over.

En als je zegt dat je ‘dé specialist’ in iets bent, wat betekent dat dan eigenlijk? Het zegt jouw lezer waarschijnlijk weinig. Iedereen kan zoiets roepen. Het overtuigt je lezer waarschijnlijk niet om voor jou of je bedrijf te kiezen. Wees daarom ook voorzichtig met het gebruik van termen als ‘dé specialist’ of ‘dé expert’. Leg liever kort maar gedetailleerd uit waarom iemand juist bij jou moet zijn. Stel je maar eens voor dat je op een website van een reisbureau komt en leest:

Reisbureau Van Gelder is dé vakantiespecialist!

Reisbureau Van Gelder boekt al meer dan 25 jaar gezellige bus- en vliegreizen naar Griekenland, Spanje en Turkije. Bij ons regelt u niet alleen uw compleet verzorgde vakantie, maar krijgt u ook tips en ondersteuning voorafgaand, tijdens en na uw reis.

Bij het tweede voorbeeld krijg je eerder het gevoel dat je bij Reisbureau Van Gelder moet aankloppen als je een all-inclusive naar Alanya zoekt. Door specifiek te maken waarvoor iemand bij jou moet zijn, laat je zien dat jij daarin dé specialist bent, zonder het te hoeven zeggen.

Hulp voor goede teksten

Nee, we zullen ‘m niet inkoppen door te zeggen dat wij dé specialist zijn als het om goede teksten gaat. Maar heb je hulp nodig? Dan weet je ons te vinden, toch?

  • Combineren van informatie van meerdere websites: waar moet je op letten?
  • Snelle suggestie #6: die of dat?
  • Snelle suggestie #5: irriteren en ergeren