Arbeidsmarktcommunicatie
Werken bij Gelderse Omgevingsdiensten
De vraag van de klant
De zeven Gelderse omgevingsdiensten wilden door gezamenlijke arbeidsmarktcommunicatie hun herkenbaarheid vergroten. Daarnaast wilden ze zichzelf als interessante werkgever presenteren, door duidelijk te laten zien wat de omgevingsdiensten allemaal te bieden hebben.
Wat we hebben gedaan
We begonnen met een vooronderzoek, waarin werd onderzocht op welke manier we de arbeidsmarktcommunicatie van de Gelderse omgevingsdiensten het best vorm konden geven. Dit onderzoek resulteerde in een plan van aanpak, waaruit verschillende speerpunten naar voren kwamen. Met deze punten zijn we vervolgens aan de slag gegaan. We hebben een krachtige huisstijl, vacatureformats, communicatiemiddelen én een bijpassend digitaal platform ontworpen: Werken bij Gelderse omgevingsdiensten.
Het resultaat
Op de website Werken bij Gelderse Omgevingsdiensten vinden geïnteresseerden de openstaande vacatures. Daarnaast kun je op deze site over elke Gelderse omgevingsdienst meer informatie lezen, wordt nuttige achtergrondinformatie zoals het sollicitatieproces en de arbeidsvoorwaarden toegelicht, en krijg je een kijkje in de keuken in de werkzaamheden van je misschien wel toekomstige collega’s.
Onze Huisartsen
De vraag van de klant
Onze Huisartsen is een faciliterende en ondersteunende organisatie van, voor en door aangesloten huisartsen in de regio Arnhem. Voor hun huisartsenposten waren er nieuwe triagisten nodig. In de huidige arbeidsmarkt zijn triagisten om diverse redenen moeilijk te vinden. Onze Huisartsen vroeg ons om ondersteuning bij de arbeidsmarktcommunicatie, zodat de functie aantrekkelijk en herkenbaar werd gecommuniceerd, meer mensen in aanraking zouden komen met de vacatures en getriggerd werden te reageren.
Wat we hebben gedaan
Wij adviseerden over de te volgen communicatiestrategie en de te benaderen doelgroepen. Referral recruitment vormde een belangrijk onderdeel bij de gekozen strategie: huidige medewerkers moesten gestimuleerd worden om binnen hun eigen netwerk de vacatures te delen.
Voor de geselecteerde doelgroepen ontwierpen we een vacaturetemplate voor social media en hebben we een online campagne opgezet. Daarnaast hebben we drukwerk ontworpen, zodat de campagne ook offline werd versterkt.
Het resultaat
Door het kiezen van de juiste doelgroepen en kanalen had de campagne een groot bereik. Binnen Onze Huisartsen ontstond bovendien een enthousiaste en actieve ambassadeursgroep op social media, waarbij de vacatures door veel collega’s werden gedeeld. Door al deze factoren was de campagne een groot succes: alle vacatures konden worden ingevuld!