De vraag van de klant
Met de invoering van de Omgevingswet gaat er veel veranderen voor medewerkers van omgevingsdiensten. Daarvoor zijn veel samenwerkingsinitiatieven opgericht en er is veel informatie beschikbaar. Hoe informeer je medewerkers hierover, was de vraag die Omgevingsdienst de Vallei stelde.
Wat we hebben gedaan
Bij Omgevingsdienst de Vallei (OddV) houdt een projectgroep zich bezig met de voorbereidingen op deze grote wettelijke wijziging. Vanbinnennaarbuiten vervult in deze projectgroep de functie van communicatieadviseur. Samen besloten we om voor een digitaal magazine te kiezen om collega’s te informeren. Op deze manier zorgen we voor continuïteit: niet een incidentele nieuwsbrief of folder, maar op regelmatige basis nieuwe ontwikkelingen en visies delen. De insteek was gericht op medewerkers, zodat zij bekend zouden raken met de nieuwe wet. Later werden de magazines ook steeds vaker toegestuurd naar samenwerkingspartners, om hen eveneens een inkijkje te geven in de ontwikkelingen.
We bedachten een naam voor dit digitale tijdschrift, die perfect aansluit op de Omgevingswet: Ruimte. We ontwierpen een herkenbare lay-out. Door met vaste rubrieken te werken, wordt de herkenbaarheid vergroot.
Op basis van input uit de redactievergaderingen van de projectgroep gaan we voor elke editie aan de slag. We verzinnen onderwerpen, houden interviews, schrijven teksten, verzamelen kennis en zorgen voor de vormgeving. Kortom: een echt totaalproject.
Het resultaat
Ruimte belicht de Omgevingswet van alle kanten: wat betekent het voor het dagelijks werk, wat vraagt het van de samenwerkingspartners en wat merken de klanten ervan? Het magazine verschijnt meerdere keren per jaar en wordt toegestuurd naar alle OddV-medewerkers en naar samenwerkingspartners.
Bekijk de nieuwste uitgave van Ruimte.