Tegenwoordig is er haast geen onderneming of organisatie te vinden die zonder zit: een eigen website. Ook jij bent ongetwijfeld op het wereldwijde web te vinden. Maar hoe staat je online stek er eigenlijk bij? Groeit en bloeit ‘ie, of is het tijd voor wat water? Want net als voor planten geldt: je website heeft aandacht nodig.
De website-ontwikkelingen gaan razendsnel: wat gisteren vers en flitsend was, is morgen alweer verouderd. Zie je door de bomen het bos niet meer? In deze blog geven we je drie tips.
- Zet beveiliging bovenaan
- Maak je mobiele bezoeker blij
- Wees bij de tijd
1. Zet beveiliging bovenaan
Je ziet het zo ongeveer elke dag in het nieuws voorbijkomen: problemen met online veiligheid. De overlast is er in alle soorten en maten, van gehackte universiteit tot identiteitsdiefstal. Wat dat voor jouw website betekent? Dat goede beveiliging je eerste prioriteit moet zijn. Twijfel je waar je moet beginnen? Dan geven we twee toverwoorden: updates en back-ups. Stel updates niet uit en maak op vaste momenten een back-up van je website. Zo voorkom je veel narigheid. En voorkomen, da’s uiteraard beter dan genezen.
2. Maak je mobiele bezoeker blij
In 2009 ging het om een bescheiden 0,7 procent, tien jaar later om een veelvoud: wereldwijd kwam eind 2019 meer dan de helft van alle websitebezoeken van een mobiel apparaat. Het gevolg is zonneklaar: tegenwoordig kun je niet zonder een goede mobiele site. We kunnen het je zelfs nog sterker vertellen, want bij de bouw van een nieuwe website moet je de mobiele versie als uitgangspunt nemen.
Mobile first, dus. Niet alleen omdat Google zulke sites een betere plek geeft in zijn zoekresultaten, maar ook om je bezoeker optimaal van dienst te zijn. Dat betekent concreet dat je website snel moet laden, je informatie in een oogopslag duidelijk moet zijn en vooral ook relevant. Snel, duidelijk en relevant: zo maak jij je mobiele sitebezoeker blij.
Benieuwd of jouw site geschikt is voor mobiele apparaten? Doe dan de mobielvriendelijke test van Google.
3. Wees bij de tijd
Het is belangrijk om up-to-date te zijn. Niet alleen op beveiligingsgebied (zie tip 1), maar ook in de informatie die je online deelt.
Heb jij je nieuwe telefoonnummer meteen op je site gezet? Werken alle collega’s die op de medewerkerspagina staan, nog steeds bij jouw organisatie? En staat er op je visiepagina niet toevallig iets over een doel voor 2017?
Loop regelmatig je websitecontent langs om te kijken of alle informatie nog klopt. Bang dat je het vergeet? Zet het dan in je agenda.
Bonustip: verras je lezer
Er zijn onderdelen die onmisbaar zijn voor bijna elke bedrijfssite. Heldere visie? Check. Duidelijke dienstenomschrijving? Geregeld. Contactgegevens in één klik te vinden? Voor elkaar.
Het is allemaal belangrijk: naar deze informatie is je lezer op zoek. Tegelijkertijd is het geen inhoud waarmee je je bezoeker verrast, waarmee je laat zien dat jij net een stapje extra zet. Dat is daarom onze bonustip: verras je lezer.
Hoe je dat doet? Dat kan op verschillende manieren. Kennisdelen is altijd een goed plan. Zo laat je zien dat jij expertise in huis hebt en doet je websitebezoeker relevante informatie op. Belangrijk is om daarbij twee vragen als uitgangspunt te nemen:
- Waar zit jouw lezer op te wachten?
- Hoe sluit jouw verhaal daarop aan?
Om te weten wat je lezer wil weten en hoe jij daarin jouw expertise kunt laten zien, is het essentieel om te weten wie precies jouw doelgroep is. Een voorbeeld. Als jij coach bent en je doelgroep leidinggevenden, is een blog over hoe je niet over je heen laat lopen niet meteen waar je websitebezoeker op zit te wachten. Daar heeft je doelgroep – als het goed is – al veel ervaring mee. Maar een artikel hoe je als manager je medewerker kunt stimuleren om zelf grenzen aan te geven, kan dan juist wel precies bij de behoefte van je doelgroep aansluiten.
Bonusblijheid
O ja, niet onbelangrijk: er is bonusblijheid. Want niet alleen je websitebezoeker, maar ook Google wordt reuze gelukkig wanneer jij zo je kennis deelt. Regelmatig nieuwe, relevante berichten op je site te zetten is namelijk een van de factoren die de zoekmachine gebruikt om te bepalen op welke plek je site in de zoekresultaten komt. Kortom: een uurtje gaan zitten om te bedenken waarmee jij jouw lezer kunt verrassen? Dat loont echt.